Paravarieté

A pécsi Leőwey Klára Gimnáziumban az  Arany János Tehetséggondozó Program keretein belül indult tagozat diákjaival kezdtünk dolgozni. Tasnádi István Paravarietéjéből  és Xavier Durringer monológjaiból fűztünk össze egy vidám 30 perces előadást. Hetente találkoztunk másfél órára. A Leőweyben magas szintű drámaoktatás folyik, ebből nőtte ki magát ez az alkotói közösség. A drámaóráknak köszönhetően nem kellett nulláról kezdenünk. Munkafolyamat alatt sokat tréningeztünk, improvizáltunk. Egyetlen fiú szereplőnk volt a hat lány mellett, de ő sokat vállalt. Fiatalos volt és lendületes. Jó volt együtt dolgozni. Az előadást kétszer mutattuk be. Az Arany János fesztiválon arany minősítést kaptunk.

játszók: Karaszi Enikő, Bíró Bianka, Bárdonicsek Niki, Baumholzer Veronika, Vörös Viki, Patty Virág, Bodó József

Az Arany János tehetséggondozó program diákszínjátszóinak éves terve, pedagógiai és művészeti koncepciója

 

1csop: Létszám : 8 fő

Korosztály: 15-16 évesek

Csoport összetétele: Vegyes

Előzetes színházi munkák: 2 év dámaoktatás, 2 diákszínházi előadás

Foglalkozások időtartalma: 90 perc/ 1 hét

 

2csop: Létszám: 15 fő

Korosztály: 14-15 évesek

Csoport összetétele: Vegyes

Előzetes színházi tevékenység: Kötelező drámaórák

Foglalkozások időtartalma: 90 perc/ 2 hét

 

Egy csoporttal folytatjuk, egy másikkal elkezdjük a színházon keresztül való önismeret, mozgáskultúra, beszédtechnika és az improvizációs készségek fejlesztését, trenírozását.

A csoportok számára a munkafolyamat határozza meg fejlődésük minőségét, mértékét. Ha valaki részt akar venni a munkafolyamatban, akkor közös, pedagógiai célzatú kereteket kell be tartania. A keretek betartása minimális akaraterőt igényel, de a közösségen belül fókuszpontként működik, közös viszonyítási pont. („Akarat mérce”)

Az idősebbekkel két éven keresztül dolgoztunk Tasnádi István: Paravarieté című dráma szövegrészleteivel. Két Arany János Fesztiválon vettünk vele rész.

A következő évben ezt a munkánkat bővítenénk, célunk az Országos Diákszínjátszó Fesztiválon való részvétel, az országos döntőbe való bejutás.

A kezdő csoporttal elkezdjük tréningjeinket. Első szakaszában a munkának a színpadi jelenlét és az improvizációs készség kialakítása, fejlesztése a cél.

Ha esetleges darab igénye felmerül, a diákok, vagy az iskola részéről, ha tréningek elérték céljukat, elkezdünk egy színházi próbafolyamatot.

A tréningjeink itthoni és külföldi rendezők színházi gyakorlatait és különböző színésziskolák játékait tartalmazzák. Célja: a színészi jelenlét erősítése és különböző kifejezőeszközök, színésztechnikák fejlesztése. P.Brook és A. Mnouchkine imrovizációs, J. Grotowski és J. Lecoq mozgásszínházas, V. Meyerhold biomechanikai, Schilling Árpád hely-specifikus és performansz alap gyakorlatait használjuk, továbbá buto, pantomim, commedia dell’arte, bohóc, akrobatika, kontakttánc, hang és beszéd, autogén tréning és meditációs gyakorlatok is megtalálhatóak tréningjeinken.

Vissza

Üres Tér

 

Hol van valódi szükség a színházra?

Hogyan segíthet kapcsolatot teremteni másokkal és magunkkal?

Az Üres Tér Színházi Egyesület 2004 óta foglalkozik a kérdéssel.
A válaszkeresés során eljutottunk iskolákba, szegregált városrészekbe, hátrányos helyzetű fiatalokhoz, felnőttekhez és a börtönbe.
Most egy beszélgetés során szeretnénk megosztani tapasztalatainkat és meghívott vendégeinkkel tovább bővíteni ismereteinket a témában valamint megvitatni: mik a kilátásai egy “hasznos színháznak”.

Várunk minden résztvevőt szeretettel május 16-án 18:00-kor
a Közös Ég Jurtában (cím: 7627 Pécs, Felsőgyükési út 31.)