Paravarieté
A pécsi Leőwey Klára Gimnáziumban az Arany János Tehetséggondozó Program keretein belül indult tagozat diákjaival kezdtünk dolgozni. Tasnádi István Paravarietéjéből és Xavier Durringer monológjaiból fűztünk össze egy vidám 30 perces előadást. Hetente találkoztunk másfél órára. A Leőweyben magas szintű drámaoktatás folyik, ebből nőtte ki magát ez az alkotói közösség. A drámaóráknak köszönhetően nem kellett nulláról kezdenünk. Munkafolyamat alatt sokat tréningeztünk, improvizáltunk. Egyetlen fiú szereplőnk volt a hat lány mellett, de ő sokat vállalt. Fiatalos volt és lendületes. Jó volt együtt dolgozni. Az előadást kétszer mutattuk be. Az Arany János fesztiválon arany minősítést kaptunk.
játszók: Karaszi Enikő, Bíró Bianka, Bárdonicsek Niki, Baumholzer Veronika, Vörös Viki, Patty Virág, Bodó József
Az Arany János tehetséggondozó program diákszínjátszóinak éves terve, pedagógiai és művészeti koncepciója
1csop: Létszám : 8 fő
Korosztály: 15-16 évesek
Csoport összetétele: Vegyes
Előzetes színházi munkák: 2 év dámaoktatás, 2 diákszínházi előadás
Foglalkozások időtartalma: 90 perc/ 1 hét
2csop: Létszám: 15 fő
Korosztály: 14-15 évesek
Csoport összetétele: Vegyes
Előzetes színházi tevékenység: Kötelező drámaórák
Foglalkozások időtartalma: 90 perc/ 2 hét
Egy csoporttal folytatjuk, egy másikkal elkezdjük a színházon keresztül való önismeret, mozgáskultúra, beszédtechnika és az improvizációs készségek fejlesztését, trenírozását.
A csoportok számára a munkafolyamat határozza meg fejlődésük minőségét, mértékét. Ha valaki részt akar venni a munkafolyamatban, akkor közös, pedagógiai célzatú kereteket kell be tartania. A keretek betartása minimális akaraterőt igényel, de a közösségen belül fókuszpontként működik, közös viszonyítási pont. („Akarat mérce”)
Az idősebbekkel két éven keresztül dolgoztunk Tasnádi István: Paravarieté című dráma szövegrészleteivel. Két Arany János Fesztiválon vettünk vele rész.
A következő évben ezt a munkánkat bővítenénk, célunk az Országos Diákszínjátszó Fesztiválon való részvétel, az országos döntőbe való bejutás.
A kezdő csoporttal elkezdjük tréningjeinket. Első szakaszában a munkának a színpadi jelenlét és az improvizációs készség kialakítása, fejlesztése a cél.
Ha esetleges darab igénye felmerül, a diákok, vagy az iskola részéről, ha tréningek elérték céljukat, elkezdünk egy színházi próbafolyamatot.
A tréningjeink itthoni és külföldi rendezők színházi gyakorlatait és különböző színésziskolák játékait tartalmazzák. Célja: a színészi jelenlét erősítése és különböző kifejezőeszközök, színésztechnikák fejlesztése. P.Brook és A. Mnouchkine imrovizációs, J. Grotowski és J. Lecoq mozgásszínházas, V. Meyerhold biomechanikai, Schilling Árpád hely-specifikus és performansz alap gyakorlatait használjuk, továbbá buto, pantomim, commedia dell’arte, bohóc, akrobatika, kontakttánc, hang és beszéd, autogén tréning és meditációs gyakorlatok is megtalálhatóak tréningjeinken.