Az Üres Tér Színházi Egyesület és a Frandia Alapítvány
az idén ősszel két workshopot szervez.
Az elsőt Fransoise Simon vezeti november 1-2-3-4-én (FACEBOOK ESEMÉNY)
a másodikat Horacio Czertok november 8-9-10-én.
Mindkét workshop angol nyelven zajlik majd.
Az alábbiakban anyagokat találhattok a két színházművész és színházpedagógus tevékenységéről.
A jelentkezés feltétele a workshop teljes időtartamán való részvétel.
Helyszín: Pécs, JESZ színházterme, illetve Pécsi Nemzeti Színház
A képzésen való részvétel díja:
külsősöknek: 10.000 Ft
a Frandia Alapítvány diákjainak: 5000 Ft
Jelentkezés: Vatai Évánál ([email protected]) október 28-ig.
(Ha részvételének anyagi akadálya lenne, kérem, jelezze a szervezőknek.)
A workshop létrejöttét az ECK (Erősödő Civil Közösségek) támogatja.
Fransoise Simon:
A FIZIKAI SZÍNHÁZ
„A költői és zenei test”
Workshop, melyet Jacques Lecoq pedagógiája és a tradicionális éneklés inspirált / a műhelyet vezeti: Fransoise Simon, színésznő és rendező / Compagnie A Vol d’Oiseau (Paris)
A “Compagnie A Vol d’Oiseau” 2003 óta folytat színházi kutatást bohócra, maszkra és a hangra alapozva, eszközöket keresve a „saját egyéniség” (own personality) és egyéni belső világunk kialakításához, ötvözve technikát és örömöt.
A műhely mindenki számára nyitott, akit foglalkoztat a kreatív emberi lét, aki szeretne különböző művészi eszközöket találni élete alakításához, aki humorral és szabadsággal alkotna. Érdekes lehet színészeknek, de akár zenészeknek, festőknek, építészmérnököknek…
A műhely a nyitottság és a felfedezés szellemében van kialakítva, valamint az egyéni művészi potenciál felfrissítésére is lehetőséget ad.
A kinti világ rajtunk kívül van, de mindenki a saját személyes módján érzékeli és fejezi azt ki.
A műhely a színházi játék és alkotás egyfajta felderítése. Ebben a négy napban, a test és annak kifejezőképességének (a vokálist beleértve) tudatos megfigyelésén keresztül kutatjuk a kreatív cselekvést és a folyamatot ami az alkotáshoz vezet.
Egyfelől megpróbáljuk a játszót (actor) összekapcsolni kreativitásának organikus forrásával, másfelől eszközöket adunk magunknak a játékhoz és saját kreatív, művészi nyelvünk fejlesztéséhez.
Megközelítjük a test különböző aspektusait: tragikus, komikus, paródia, szörny szerű…
A kreatív cselekvés a külső világ és az egyén belső világa közötti találkozási ponton helyezkedik el. A létrehozott alkotás keresztül megy a játszó testén, akit lenyűgöz a külső világ (tér, ritmusok, anyagok, formák, színek, állatok…), valamint a saját személyes története. A műhely alatt testtel és hanggal dolgozva (corporal and vocal work), mozgáson keresztül, megkísérelünk hozzáférni a test emlékeihez és képzelőerőnkhöz „itt és most”. Felderítjük a külső világ alapvető dinamikáját és kapcsolatba helyezzük azt saját érzelmeinkkel. És végül, megpróbáljuk szignifikáns és személyes módon artikulálni saját művészi potenciálunkat.
Tartalom:
- Qi Gong-ra alapozott bemelegítés
- Test és vokális tréning
- A kreatív test (a test „kalligráfiája” a térben)
- Mozgás, játék és improvizáció
- A rezgő test (hangképzés, dal és tradicionális többszólamú éneklés)
- Maszk és bohóc befejezheti a munkát
Fransoise Simon
Tanult a Royal Conservatoire és az “École Internationale de Theatre Lassaad” (Jacques Lecoq pedegógiája) iskolákban Brüsszelben, majd mester diplomát szerzett a Québec-i Egyetemen, Montréalban (ahol 1995 és 2000 között élt) Beckett-ről végzett kutatásért, illetve egy értekezésért „az emberi hang a Lecoq pedagógia viszonylatában” témában (1999). Zenét és éneklést tanult (lírikus, illetve tradicionális éneklés: főleg Mediterrán és kelet-európai országok polifonikus stílusai). Foglalkozik Commedie dell’arte-val, bohóccal és tradicionális ázsiai színházakkal (Bali, Japán); majd kutatja, hogyan kapcsolódhat a test a színházi térben a hanghoz és a szöveghez. Részt vesz számos képzésen és workshopon: bohóc (Philippe Gaulier, Raphaël Almosni, Lassaad Saïdi, Luc Desmet, Finzi Pasca /Teatro Sunil, Vivian Gladwell / Bataclown); hangképzés (Roy Hart Theatre, Ludwig Flaszen); polifónikus éneklés (Giovanna Marini, Anna Andreotti, Muriel Chiaramonti, Teimuraz Artilakva…).
Színésznő és rendező (Shakespeare, Ghelderode, Rimbaud, Beckett…), alkotómunkákban működik közre amikben a főbb eszközök a mozgás és a bohóc. 1985 óta dolgozik trénerként hangképzés és maszk workshopokon (neutrális, lárva, expresszív maszkok), bohóc workshopok (és „bohóc doktor) Belgiumban, Québecben, Franciaországban, Magyarországon, Hollandiában, Oroszországban és Marokkóban; előadó volt a montreáli Québec-i Egyetemen, ahol 1995 és 2001 között élt, illetve a franciaországi University of Franche-Comte egyetemen (2002-2013). Belgiumban és Montréalban élt és dolgozott, majd Párizsban telepedett le 2001-ben. Franciaországban színésznőként, tanárként és rendezőként dolgozik.
2003 óta művészi és nevelési igazgató a párizsi “Compagnie À Vol d’Oiseau” társulatnál, előadásait maga készíti. Megalapította az „AT.L.A.S /Atelier de Lectures d’Auteurs dramatiques contemporainS” nevű kutatócsoportot ami a kortárs dráma írásait kutatja. Pillanatnyilag egy bohóccal és burleszkel foglalkozó színházi projekten dolgozik: workshopok és előadások a „Bohóc Légitársaság Társulat” kutatócsoporttal.
Jelenleg a bohóc és a hangképzés oktatására specializálódik és fejleszti éneklését (polifonikus éneklés). Számos előadása van műsoron és készülőben a “Compagnie À Vol d’Oiseau” társulattal, előkészíti a “Les voyages désorganisés” (Szervezetlen utazások) utcai bohóc trió alkotómunkáját és gondolkodik saját szóló előadásán „Juliette Béquette” nevű bohócának.
.
Horacio Czertok:
SZÍNHÁZ A SZÍNPADON TÚL
Víziók, tapasztalatok, módszerek fél évszázad alatt két világ közt
Anyagok: